Skip to Content

Serwis dla kulturysty

Inhibitory aromatazy

Wszyscy ciągle chcą wiedzieć, kto jest najlepszy. Kiedy rozpoczynają się mistrzostwa, nawet w sporcie, który nikogo nie interesuje, ludzie nagle zaczynają to oglądać. Inhibitory aromatazy (Al) są kulturystycznym odpowiednikiem curlingu na olimpiadzie. Większość mężczyzn nigdy nie słyszało o leku takim jak Al, ponieważ rzadko stosuje się go w leczeniu chorób dorosłych mężczyzn. Większość amatorów sportów siłowych namiętnie stosuje sterydy anaboliczne (AAS) i nawet nie rozważa przerzucenia się na Al, ponieważ estrogenowe skutki niepożądane pojawiają się już po zastosowaniu połowy lub średniej dawki, po krótkich cyklach oraz z powodu zawartości sterydów anabolicznych niearomatyzujących – mężczyźni, którzy odczuli estrogenowe skutki wywołane przez AAS lub terapię zastępczą testosteronem (TRT), zazwyczaj pozostają przy swoich pierwszych Al, ponieważ wszystkie wykazują działanie na podobnym poziomie.

...   Sprawdź więcej

Kwas tłuszczowy Omega-3 przyspiesza utratę tłuszczu

Diety wysokotłuszczowe są zazwyczaj związane z gromadzeniem się tłuszczu w ciele, głównie dlatego, że mają większą kaloryczną gęstość tłuszczu. Mimo to badania pokazały, że diety bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte w oleju z ryb, szczególnie kwasy eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA), mogą zredukować tłuszcz w organizmie. Oba te kwasy są wielonasyconymi kwasami tłuszczowymi, które zawierają grupę kwasów karboksylowych przyłączoną do dość długiego łańcucha kowalencyjnie związanych atomów węgla. Jako wielonasycone kwasy tłuszczowe mają wiele podwójnych wiązań w obrębie swojego łańcucha węglowego, który w znacznym stopniu zmienia swoją strukturę chemiczną w stosunku do innych tłuszczów spożywczych, takich jak nasycone i jedno-nienasycone kwasy tłuszczowe. Różnica w strukturze chemicznej daje kwasom tłuszczowym omega-3, takim jak EPA i DHA, unikalną zdolność do redukcji tłuszczu, jednocześnie zmniejszając stany zapalne – co razem prowadzi do wielu korzyści zdrowotnych, takich jak obniżone ryzyko choroby serca czy ochrona przed niektórymi nowotworami.

...   Sprawdź więcej

Masło orzechowe

Od lat znają je kulturyści oraz przedstawiciele pozostałych dyscyplin sportu. Masło orzechowe jest stałym punktem diety zawodowców i amatorów. Jednak dopiero teraz na rynku pojawiło się prawdziwe masło orzechowe, które jest zrobione w 100% z orzechów i faktycznie jest w pełni zdrowe.

Wielu z nas słyszało o maśle orzechowym jako doskonałym źródle zdrowych tłuszczów i białka w diecie. Jednak niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że większość produktów nazywanych masłami orzechowymi zawiera gigantyczną ilość niepotrzebnych dodatków poprawiających (zdaniem producentów) smak i wartości organoleptyczne, a szkodzących zdrowiu. Na najniższej półce maseł orzechowych znajdziemy te, które zawierają niepotrzebny dodatek oleju palmowego, który według Światowej Organizacji Zdrowia zwiększa ryzyko występowania chorób sercowo-naczyniowych. Niechlubnym standardem jest również dodawanie dużej ilości cukrów prostych i soli do „masła orzechowego”, co czyni ten produkt jeszcze bardziej szkodliwym z punktu widzenia zdrowotnego. Masła orzechowe zawierające wyżej wymienione dodatki mogą skutecznie hamować nasze postępy związane z dążeniem do zdrowej, sportowej sylwetki oraz mogą negatywnie wpłynąć na nasz organizm.

...   Sprawdź więcej

Alkohol, a spadek mięśni

Do intensywnym tygodniu w pracy i na siłowni perspektywa kieliszka dobrego wina czy kufla zimnego piwa dla relaksu jest bardzo kusząca. Jednocześnie z całą pewnością zależy ci na tym, by nie tracić nic z tego, co w pocie czoła wypracowałeś na siłowni. Niestety, dane naukowe okazują, że spożycie alkoholu hamuje rozwój mięśni, więc często stajesz pewnie przed dylematem, pić: czy nie pić. Na szczęście, bardziej szczegółowe badania wykazały, że negatywny wpływ alkoholu na rozwój mięśni zależny jest od dawki. Im więcej alkoholu wypijesz, tym większe odnotujesz spadki, co jeszcze ważniejsze, najnowsze badania wykazują, że alkohol przyjmowany w małych dawkach stymuluje produkcję testosteronu, tworząc w twoim organizmie środowisko anaboliczne sprzyjające rozwojowi mięśni.

...   Sprawdź więcej

Odżywki na masę mięśniową dla kulturystów

Wielu ćwiczących nie osiąga zadowalających rezultatów w przyroście masy mimo regularnych i intensywnych treningów. Szczególnie osoby o przyśpieszonej przemianie materii ( tzw. hardgainers ) potrzebują tak wielkich ilości pożywienia, że standardowe posiłki nie mogą im wystarczyć. Przetrenowanie i niedożywienie to najczęstsze błędy popełniane przez kulturystów ( zarówno początkujących jak i zaawansowanych ). Jeden problem wynika przy tym z drugiego. Za duża ilość serii połączona z niedostateczną ilością substancji odżywczych prowadzi bowiem w sposób nieunikniony do zahamowania przyrostu czy nawet utraty masy mięśni. Jak do tego nie dopuścić?

...   Sprawdź więcej